Як підписання Президентом Закону про державний контроль щодо безпечності харчових продуктів і кормів допоможе Чернігівцям?

11:15, 06 липня 2017

Суспільство
якість харчових продуктів

Перевагами мінімізованого підходу до перевірок ринку харчової продукції скористалися перш за все недобросовісні підприємці. Як наслідок -смертельні випадки

Сфера контролю за якістю та безпечністю харчової продукції в ЄС – одна з найзарегульованіших, оскільки здоров’я та життя громадянина – на першому місці.
 
Інша ситуація склалася в Україні, де перевагами мінімізованого підходу до перевірок операторів ринку харчової продукції скористалися перш за все недобросовісні підприємці. Як наслідок, минулого місяця країну сколихнули смертельні випадки ботулізму, пов’язаного із вживанням в’яленої риби.
 
В той же час продукція, яку українські виробники експортують в ЄС значно відрізняється якістю.
 

Чому?

 
Українська продукція перед тим, як потрапить на полки магазинів в ЄС обов’язково проходить предекспортний контроль в Україні, контроль в країнах ЄС, та ще й декілька контролів в магазинах. В той же час в Українські магазини українська продукція поступає майже не контрольованою, у зв’язку з законодавчим обмеженням державного контролю якості над підприємцями. Цим і користуються недобросвісні компанії.
 
Україна зобов’язувалася забезпечити відповідний європейському рівень державного контролю за операторами ринку харчової продукції відповідно до Угоди про асоціацію ще у листопаді 2016 році.
 
Нова, еквівалентна європейській, система держконтролю має запрацювати в Україні після підписання президентом схваленого парламентом законопроекту "Про державний контроль, що здійснюється з метою перевірки відповідності законодавству про безпечність та якість харчових продуктів і кормів, здоров’я та благополуччя тварин" (№ 0906).
 
Відповідно до нього періодичність перевірок операторів ринку залежить від ризиків, які становить їхня діяльність (окремі підприємства можуть перевірятись декілька разів на рік, якщо проблеми будуть виявлятися споживачами, або країнами імпортерами).
 
Іншою ключовою вимогою ЄС є перевірка операторів ринку без попередження. А періодичність перевірок має залежати від ризиків.
 
Ще однією вкрай важливою нормою, необхідність якої продемонстрували нещодавні масові отруєння, є право компетентного органу за власним рішенням зупинити діяльність оператора ринку, що створює загрозу для життя і здоров’я громадян.
 
Якщо чекати на рішення суду, то недобросовісний виробник продовжить постачати небезпечну продукцію на полиці магазинів. Суд, в свою чергу, підтверджуватиме рішення інспектора або спростовуватиме його.
 
Окрім того, в ЄС державний контроль фінансується за рахунок операторів ринку, оскільки повністю взяти це на себе держава не може. Водночас цей закон\ враховує й інтереси бізнесу, оскільки обмежує перелік витрат, на підставі яких калькулюється вартість державного контролю.
 
Проблемні питання дали зрозуміти, що поки в Україні не буде запроваджено еквівалентну європейській систему держконтролю з усіма її необхідними механізмами та принципами, то недобросовісні виробники харчових продуктів "цінуватимуть" життя європейського споживача вдвічі більше за вітчизняного. І виробники небезпечної продукції й надалі залишатимуться у вигідніших умовах, ніж відповідальний бізнес.
 
Саме тому цей Закон є важливим кроком для реформування української системи державного контролю безпечності харчових продуктів. Закріплюючи базові принципи європейської системи якості в Україні, він ставить.

Президент Підписав Закон! Що далі?

 
Прийнятий Закон передбачає запровадження зовнішнього щорічного аудиту компетентного органу (Держпродспоживслужби), до якого, в тому числі, залучатимуться представники громадськості; обмежується коло осіб, яким можуть делегуватися повноваження щодо здійснення державного контролю; запроваджується фіксований розмір штрафу за відповідний вид порушення тощо.
 
Також документ запроваджує серйозні зміни у системі держконтролю - перевірки операторів ринку без попередження, запровадження ризик-орієнтованого підходу (оцінка ризику повинна супроводжувати кожен важливий крок діяльності як компетентного органу, так і бізнесу), фаховий державний контроль, вичерпний перелік питань для перевірки, механізм пом’якшення відповідальності щодо певних порушень.
 
Основні положення даного Закону набудуть чинності після 9-місячного перехідного періоду, протягом якого необхідно розробити та прийняти близько 40 підзаконних актів, щоб повністю привести українську систему державного контролю у сфері безпечності харчових продуктів у відповідність до директив та регламентів Європейського Союзу.
 
Прес служба Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області


UserCommentAvatar

Авторизируйтесь или войдите через Image или Image

Image
Image
Image


Loading...


Увійти через соціальні мережі

Увійти через соціальні мережі

Увійти в акаунт

Потрібна допомога?

Створити новий обліковий запис

Змінити свої дані ви можете в особистому кабінеті після закінчення реєстрації