Як уберегти себе від хакерських атак. Практичні поради українцям

вірус petya

Без емоцій, паніки і головне без упередженої думки розповімо Вам, що потрібно робити, щоб уберегти себе від зараження комп'ютера і збереження своїх даних.

Кілька днів тому Україну вразила новина про блокування роботи найважливіших державних структур і великих компаній новим комп'ютерним вірусом Petya.A. Було висловлено безліч песимістичних думок, радикальних порад, і навіть пропозицій користуватись альтернативними операційними системи для комп'ютерів і програмами.
 
Сьогодні Ми без емоцій, паніки і головне без упередженої думки розповімо Вам, що потрібно робити, щоб уберегти себе від зараження комп'ютера і збереження своїх даних.
 

Що за вірус і що він робить?

За даними фахівців з кібербезпеки, вірус називається DOS/Petya.A.
 
Вірус поєднує в собі функції блокувальника і шифрувальника.
 
На відміну від схожого вірусу WannaCry, епідемія якого пройшла також недавно, Petya.A блокує доступ не до окремих файлів, а до диска комп'ютера в цілому.
 

Початкова інфекція відбувається через імейл повідомлення (файл Петя.apx) або поновлення програми M.E.doc. Поширення локальною мережею - через DoblePulsar і EternalBlue, аналогічно методам #WannaCry

Володимир Стиран

 

Вірус підкидають за допомогою такого самого методу - пересилаючи поштою, або при скачуванні з неблагонадійного сайту. Після скачування, вірусу потрібен запуск і надання дозволу повноважень.
 
Швидше за все неуважний користувач не звертає увагу або приймає його за іншу програму, і запускає шкідливий додаток.
 
Після запуску Petya.A, комп'ютер випадає в BSOD (або, як його ще називають "Екран смерті", "Блакитний Екран"). Після перезавантаження комп'ютера користувач бачить імітацію перевірки диска. Насправді, в цей момент орудує вже не система комп'ютера, а вірус, який шифрує всі дані.
 
Потім з'являється екран з вимогою викупу. Для того, щоб повернути працездатність комп'ютера, вірус-вимагач вимагає перевести $ 300 в біткоінах (електронна валюта).
 

Кого він вже атакував

Атаковані були не тільки підприємства, а й приватні комп'ютери користувачів:
 
  • Найпершими оголосили про зараження в Київенерго. Співробітники підприємства сиділи з вимкненими комп'ютерами, поки служба безпеки не вирішила проблему.

  • Укренерго також виявилися атакованим вірусом, проте зізналися, що їм вдалося уникнути кризової ситуації і зараз все під контролем.

  • Також був заблокований сайт ДТЕК.

  • Вірус торкнувся і аеропорт Бориспіль. Заступник генерального директора аеропорту Євген Дихне одразу попередив, що можливі затримки в рейсах. Офіційний сайт і табло аеропорту не працювали.

  • Працівники Укртелекому також боролися з вірусом-здирником. У цьому їм допомагали колеги з компанії Microsoft.

  • Серед інших потерпілих "Нова Пошта", яка припинила свою роботу, Korrespondent, ТРК "Люкс", StarLightMedia.

  • Також перестали працювати комп'ютери в Кабінеті Міністрів, "Запоріжжяобленерго", "Дніпроенерго".
  • "Ощадбанк" припинив обслуговувати своїх клієнтів і заморозив деякі функції рахунків, щоб підвищити свою безпеку.

  • Київський метрополітен також піддався атаці, але продовжив свою роботу з деякими обмеженнями: не можна оплатити проїзд безконтактна або кредитними картами.
 

А тепер головне! Запам'ятайте!

 

  1. Жоден вірус не потрапляє до Вашого комп'ютера без участі користувача цього комп'ютера*.

  2. Віруси не ховаються в текстах, фото, та відео, віруси ховаються в програмах, файлах і на сайтах.

    *Крім випадків цілеспрямованого злому, але в цьому випадку хакери рідко заражають вірусом комп'ютери, отримавши контроль над пристроєм вони і без вірусів роблять з інформацією, яка там зберігається, все - що завгодно.

  3. Якщо віруси не з'являються самі, то як же вони потрапляють в комп'ютер?

  4. Заносяться через заражені зовнішні носії (флешка, зовнішній хард диск).

  5. Заносяться при установці піратських (зламаних, «безкоштовних») програм.

  6. Заносяться через відвідування неякісних сайтів.

  7. Заносяться через незахищені Wi-Fi і локальні мережі.

  8. Заносяться шляхом натискання на неперевірені посилання.

  9. Заносяться шляхом спам розсилок (імейл, повідомлення в особистому листуванні).

Розуміючи звідки беруться віруси можна зрозуміти як уникнути зараження своїх пристроїв.

Постійна пильність - така ціна свободи

Джефферсон

 

Поради з безпеки комп'ютерів та збереження Ваших даних.

 

У всіх справах дуже корисно періодично ставити знак питання до того, що Ви з давніх-давен вважали що не вимагає доказів

Рассел


Що потрібно робити:

  1. Встановити на комп'ютері ефективний антивірус

  2. Встановити на комп'ютері ефективний Firewall

  3. Встановити поштовий редактор з підтримкою роботи з антивірусом

  4. Встановити спам фільтр для поштового редактора

  5. При бажанні встановити AdAware програму

  6. Зберігати копії важливих документів в хмарному сховищі.

  7. Зберігати копії важливих документів і файлів на зовнішньому носії, при необхідності підключаючи, і відключаючи його від комп'ютера.

  8. Користуватись браузерами Mozilla Firefox, Google Chrome і Apple Safari.

  9. Користуватися тільки ліцензійними і перевіреними програмами.

  10. Налаштуйте в браузері обов'язкове питання, куди завантажувати файли з інтернету.

  11. Уважно дивіться на повідомлення / лист / пропонований сайт

  12. Уважно читайте, що написано в спливаючому вікні попередження, перед вибором, що робити далі.

  13. При скачуванні програм, відео, музики, книг, зображень і т.п. Уважно читайте опис, і відгуки. Якщо ви знайшли хоча б два негативних відкликання говорять про неробочому файлі, «щось не запускається», «Встановив, але не працює», «Вірус», «кейлогерам» і подібні, то закрийте сторінку і ніколи туди не повертайтеся, навіть якщо інші відгуки хвалять роздачу. І навіть якщо Вам дуже потрібен цей файл, і ви не можете більше ніде його знайти.

  14. Налаштування мережі поза домом використовуйте тільки «Публічна»

  15. Якщо не вмієте це робити, зверніться до спеціалістів, вони за невелику плату втановлять Вам потрібне, налаштуюсь автоматичні перевірки, та виконають поради для бувалих користувачів.
 

Що не потрібно робити в жодному разі:

  1. Не зберігайте важливу інформацію на диску С і робочому столі комп'ютера

  2. Не відкривайте підозрілі листи

  3. Не зберігайте на диску файли з листів, якщо не впевнені, що це.

  4. Не відкривайте підозрілі файли

  5. Не натискайте на підозрілі посилання, навіть якщо Вам її надіслав найближчий Вам людина.

  6. Не натискайте нічого в спливаючих вікнах браузера, поки уважно не прочитаєте, що там написано.

  7. Не відкривайте відео надіслані в імейл, особистому листуванні і в соц мережах.

  8. Якщо стався конфуз, не в якому разі не перезавантажувати комп'ютер.

  9. Не зберігайте паролі в текстових файлах.

  10. Намагайтеся не зберігати паролі в браузерах, якщо у Вас не налаштована безпеку високого рівня.

  11. Не завантажуйте програми з Торрент систем і файлообмінних сайтів, будучи не впевненими в них

  12. Ніколи не використовуйте в паролі:
  • Дати народження
  • Дати знаменних подій
  • Своє прізвище, ім'я, по батькові, прізвисько і ті ж дані близьких
  • Назви улюблених занять, кумирів і речей.

     13. Не додавайте всіх підряд в друзі в Соціальних мережах.

 

Якщо Ви вже бувалий користувач:

Якщо, Ви є бувалим користувачем компьютера і інтернета, і вмієте налаштовувати під себе свій компьютер радимо Вам:

 
  1. Все одно виконувати 6 перших порад для користувачів

  2. Не рідше ніж раз на тиждень проводити «чистку» дисків

  3. Не рідше ніж раз на тиждень проводити «чистку» Браузерів (програм через які Ви заходите на інтернет сторінки)

  4. Налаштувати щотижневе сканування системи Антивірусом і AdAware

  5. Налаштувати можливість відновлення Windows

  6. Налаштувати Бекап архівацію вашої системи

  7. Зробити кріптошифрування дисків на яких зберігається важлива інформація

  8. Зберігати копії важливих документів і файлів на зовнішньому носії, попередньо зробивши кріптошифрування носія і періодично підключаючи, і відключаючи його від комп'ютера.

  9. Налаштувати автоматичне оновлення операційної системи і програм.

  10. Налаштувати безпеку WiFi мережі (WPA, WPA2)

  11. Звертайте увагу на останні зміни в соціальних мережах.

  12. Налаштуйте зберігання пошти та інших синхронізуються з інтернетом файлів на окремому диску. Тільки не на диску С.

  13. Використовуйте двоетапну авторизацію

  14. Використовуйте кріптошіфровування паролів і їх зберігання в хмарних сховищах

  15. Налаштуйте захист камери, мікрофона та інших пристроїв.

  16. Створіть в поштовому редакторі адресну книгу, яка синхронизується з іншими пристроями.

  17. Вимкніть віддалене управління комп'ютером.

  18. Вимкніть видимість Вашого комп'ютера всередині мережі «Вас можуть бачити інші комп'ютери мережі».
 

Що не потрібно робити:

А ось поради що робити не бажано однакові і для новачків, і для бувалих. Кіберзлочинність не ділить людей на спеціалізації.
 

Бути завжди напоготові - гарний початок. Однак цього недостатньо. З кожним днем ​​кіберзлочинці стають все більш винахідливими, тому не слід чекати припинення онлайн-атак.
 

Що б ви не робили, важливо зробити основні запобіжні заходи, виконуючи вищевикладені поради і встановивши, антивірус і досить хороший Firewall.
 

Незалежно від того, скільки вам років, не дозволяйте приспати вашу пильність.
 

В цьому випадку ви не тільки не поновите собою сумну статистику, але також внесете свій внесок в забезпечення безпеки інтернету в усьому онлайн-просторі.

В будь-якому разі якщо Ваш комп’ютер вже атакував вірус і ви не знаєте, що робити, перевірте:

  1. Чи діє Гарантія Продавця?
    Якщо гарантія діє, то уважно прочитайте, що входить в гарантійне обслуговування. Особливо, якщо Ви купували комп’ютер з встановленим програмним забезпеченням.

  2. Якщо Програмне забезпечення Вам встановлював хтось інший (не продавець)

    Згадайте хто встановлював вам Операційну систему та Програмне забезпечення.

    Якщо це був не сусідський хлопець-студент, а підприємець чи фірма то згадайте, чи надавали Вам гарантію, та входить в неї техпідтримка (оновлення програм тощо) 

 

Навіть якщо гарантія не діє, або Ви не знайшли гарантійний талон - У Вас є право не гарантійне і після гарантійне обслуговування!

Користуйтесь своїм правом!


Зверніться до компанії, де купували комп’ютер, чи де Вам встановлювали програмне забезпечення.

Вони забов’язані надати Вам консультацію та допомогти виправити ситуацію.


В разі відмови в гарантійному або після гарантійному обслуговуванні - звертайтесь до спеціалістів найближчого до Вас Захисту Споживачів Держпродспоживслужби України.  

 


Прес служба Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області
 


UserCommentAvatar

Авторизируйтесь или войдите через Image или Image

Image
Image
Image


Loading...


Увійти через соціальні мережі

Увійти через соціальні мережі

Увійти в акаунт

Потрібна допомога?

Створити новий обліковий запис

Змінити свої дані ви можете в особистому кабінеті після закінчення реєстрації